Antrasis mūsų projekto „Augu su Kučiu“ susitikimas buvo labai garsus, gerąja to žodžio prasme. Žurnalo „Kutis“ redaktorės Ilonos vedamą paskaitą apie makaliūzes ir jų naudą nuolat lydėjo iš mamų lūpų sklindantys jaustukai: Oho! Ak! Eina sau! Geeeeras!

Mamos taip reagavo, nes niekada nė neįtarė kiek daug gerų dalykų slepia vaikų makaliūzės. „Prisiekiu, tokius piešinius aš iki šiol išmesdavau!” po mūsų susitikimo sakė viena iš projekto dalyvių Jurgita. Tikimės, kad nuo šiol jos ne tik, kad skatins vaikus makaliuoti ant popieriaus, bet ir surengs mažylių makaliūzių parodas namuose!

Makaliūzės „slepia“ begalę naudų, apie jas kviečiame skaityti toliau.

 PIRMOSIOS MAŽYLIŲ MAKALIŪZĖS IR JŲ NAUDA

Kas yra makaliūzės? Dažnai matau nustebusius žmones, kai pasakau šį žodį. Vieniems jis naujas, kitiems girdėtas, o aš jį perėmiau iš močiutės. Būdavo, susėdame prie stalo, pasiimame pieštuką ir lapą, o ji man sako: „Dabar nupiešk man „makaliuką“, pridėk brūkšnelius šonuose, štai tau vabaliukas“. Taip ji mokė mane piešti. Štai tokia mano iš vaikystės atsinešta asmeninė pažintis su šiuo charizmatišku žodžiu „makaliūzės“.  Esu įsimylėjusi vaikų makaliūzes, tyrinėju ir analizuoju jas dar nuo studijų metų. Tad pasidalinsiu svarbiausiomis įžvalgomis.

Kokie yra makaliūzių piešimo etapai? Nors mano vaikai jau išaugo iš šio amžiaus, bet ir dabar prisimenu tą džiaugmą, kai jie imdavo pieštuką, brėždavo linijas, rutuliukus ir brūkšnelius. Iš šono ši veikla gali atrodyti nereikšminga, bet mes, mamos, į tai žiūrime kaip į pirmąsias mažojo genijaus treniruotes. Svajingai stebime šį procesą, mintyse įsivaizduodamos sėkmingą vaiką, gimusį po laiminga žvaigžde. Šios svajos tikrai gali virsti realybe, jeigu nuosekliai lavinsime mažylį atitinkamai pagal jo amžių ir gebėjimus. O kad tai įvyktų, turime suprasti makaliūzių prasmę ir naudą. Taigi, žvilgtekime į makaliūzių piešimo etapus. Jų yra trys.

I etapas. Nesąmoningos makaliūzės. Šiuo etapu, kuris prasideda, kai vaikui būna apie 1,5 metų, smagus yra pats lapo braukymo procesas. Ir tai nuostabu. Su kiekvienu veiksmu jis stiprina rankos raumenis, treniruoja riešo judesius, formuoja įgūdį laikyti pieštuką ir mokosi pajusti kokiu stiprumu reikia jį spausti prie lapo.

Vaiko dėmesio sutelkimas šiame etape būna dar labai silpnas. Jis gali braižyti lapą ir tuo pačiu metu dairytis į šonus, tebebraukydamas įvairias linijas. Nieko tokio, dėmesys vis stiprės. Šie pirmieji braukymai ir yra pats svarbiausias pirmojo etapo rezultatas. Džiaukimės vaiku ir būkime ramūs – braukydamas kiekvieną tokią makaliūzę, mažylis artėja prie kito etapo.

II etapas. Sąmoningos makaliūzės. Šiuo etapu, kuris prasideda apie 2-uosius gyvenimo metus, vaikas sąmoningai piešia brūkšniukus, rutuliukus ir kitas linijas. Jis mokosi suprasti, kad panorėjęs gali sąmoningai perkelti mintį ant lapo. Mažylis pirmą kartą pajunta džiaugsmą, kad gali ne tik makaluoti pieštuku, bet ir valdydamas jį, piešti ką nori. Perėjimą nuo šio etapo prie kito galite pagreitinti, parodydami vaikui pirmas elementarias sąsajas. Makaliūzė-rutuliukas – panaši į kamuoliuką, obuoliuką, saulutę, debesėlį, boružę ir t.t., makaliūzė-brūkšniukas panaši į spygliuką, spinduliuką, žolytę ir t.t.

III etapas. Makaliūzės su pavadinimas. Šiuo etapu vaiko smegenys pradeda pačios kurti sąmoningas asociacijas tarp to, ką nupiešė, ir to, ką mato.

Šį etapą dar galima vadinti „galvakojų“ era. Mažylis piešia gyvūnus be pilvukų ir be kaklų, nes tai jam dar per sunku. Ir nors mes ne visuomet atpažįstame, kas nupiešta, vaikas visada geba paaiškinti. Taip vaikas nuo makaliūzės pereina į piešimą. Juk piešinys yra sąmoningas minčių vaizdavimas. Stebėdama piešiančius vaikus išskyriau tris makaliūzių rūšis:

Brūkšninės makaliūzės – kai mažylis brauko lapą pieštuku, palikdamas skirtingo ilgio ištisines linijas įvairiomis kryptimis. Riešas beveik nesisukioja, bet stipriai dirba rankos raumenys. Brėždamas kiekvieną brūkšninę makaliūzę mažylis stiprina rankos raumenis ir tobulina judesius. Šiuos įgūdžius jis vėliau panaudos rašydamas rašto simbolius, sudarytus iš brūkšnelių. Tai raidės A, E,F, H, I, Y, L, M, N, T, V, Z, Ž ir skaičiai 1, 4, 7.

Kamuolinės makaliūzės – kai vaikas brauko lapą pieštuku, palikdamas skirtingo dydžio kamuolinius sukinius. Čia ypač daug dirba riešas. Vaikas mokosi jį valdyti, treniruoja jo ištvermę. Šiame procese lavinamas įgūdis kuo ilgiau brėžti pieštuku, neatitraukiant rankos nuo lapo. Su kiekvienu kamuolinės makaliūzės judesiu vaikas lavina įgūdžius, kuriuos jis vėliau panaudos rašydamas rašto simbolius, sudarytus iš lenktų linijų. Tai raidės C, O, S, U ir skaičiai 3, 6, 8, 9, 0.

Kombinuotos makaliūzės – kai vaikas brauko lapą pieštuku, piešdamas ir brūkšnines, ir kamuolines makaliūzes, kartu jungdamas jas tarpusavyje įvairiais būdais. Tai visapusiškai lavina vaiko smulkiąją motoriją ir taip ruošia jį rašymo etapui. Su kiekvienu kombinuotos makaliūzės piešiniu vaikas lavina įgūdžius, kuriuos jis vėliau panaudos rašydamas rašto simbolius, sudarytus iš brūkšnelių ir lankelių. Tai raidės B, Č, D, G, J, P, R, Š, Ū ir skaičiai 2, 5.

Pasidžiaukime mažyliais – argi jie ne naujos kartos genijai? Patys to nežinodami jau rašo raides ir skaičius. Atidžiai pažvelkime į savo mažylių makaliūzes – jose galime netikėtai rasti įvairių rašto simbolių. O dabar paryškinkime radinius ir drąsiai įrėminkime pirmuosius jų šedevrus.

 

Dabar, kai išsiaiškinome, koks svarbus yra makaliūzių vaidmuo vaikui vystytis, pakalbėkime, kas gali pažadinti vaiko norą piešti jas kuo dažniau. Tai žaidimas „atspėk, kas slepiasi makaliūzėje“. Pasidalinsiu kaip gimė šis žaidimas. Jo įkvėpėjas yra mano sūnus. Įsivaizduokite situaciją: aš su trimis savo vaikais rengėme piešimo popietę. Mažiausias iš jų – metų ir aštuonių mėnesių sūnus – dar yra antrame makaliūzių piešimo etape, kai moka sąmoningai piešti kamuolius ir brūkšniukus. Jis žiūri į vyresnių sesių piešinius ir „patempia“ lūpą, kad jam nesigauna taip gražiai, kaip joms. Ašaros byra ant lapo. Ką daryti? Štai tada ir pamačiau, kad jo nupiešta kamuolinė makaliūzė yra panaši į debesėlį, nes nukritusi ašara ant flomasteriu nubrėžtos linijos išsiliejo kaip lašelis. Taip jam ir pasakiau: „Žiūrėk, tu nupiešei lietaus debesį, tik jis buvo pasislėpęs“. Ir pripiešiau po jo kamuoline makaliūze mažų brūkšnelių (lietaus). Šis triukas mažyliui labai patiko. Kai pamačiau vaiko susidomėjimą, kitoje vietoje pripiešiau ratu ilgesnių brūkšniukų ir lape ėmė šviesti saulutė. Vaiko šypsena dar labiau pražydo.

„Dar noriu“ – paprašė sūnus, čiupo lapą ir ėmė piešti įvairias makaliūzes. Hmm… Turėjau rimtą iššūkį  prigalvoti, kas slepiasi makaliūzėse. Ir ačiū jam už tai, nes šiandien su jumis galiu pasidalinti šiuo žaidimu. O norintiems jį išbandyti atskleisiu paprastas įžvalgas, kurios visada padės mažylio makaliūzėje rasti pasislėpusį „gyventoją“.

Jeigu jums prieš akis kamuolinė makaliūzė, joje tikrai gyvena viščiukas, sraigė, voras, pelytė, obuolus, grybas, saulutė, debesėlis, medis, gėlytė, boružė, vabaliukas, žuvytė, banginis, saldainis, drugelis ar ežiukas. Žodžiu, viskas, ką piešiant galima naudoti apvalias formas.

(Prie kamuolinės makaliūzės nupiešta saulė ir lietaus lašai)

(Kamuolinių makaliūzių gyventojai)

Jeigu jums prieš akis brūkšninė makaliūzė. Reikės rimčiau paieškoti, kas joje „gyvena“. Pasitelkite fantaziją ir paieškokite sąsajų su vaiko nupiešta makaliūze. Gal tai paukščio kojos, gal žuvies uodega, gal raketos liepsnos, o gal žirafos kaklas, laumžirgio sparnai ar krokodilas. Kai pastebėsite, kas ten slepiasi, pipieškite trūkstamus elementus ir padovanosite vaikui stebuklą.

(Brūkšninių makaliūzių gyventojai)

Sudėtingiausia rasti kombinuotoje makaliūzėje paslėtus „gyventojus“. Čia svarbiausia įžvelgti išskirtinių ir ryškiausių makaliūzės elementų panašumą su gyvūnų ar objektų dalimis. Pavyzdžiui, gal matote ilgą trikampį, išlindusį iš kamuolinės makaliūzės? Tai galėtų būti paukščio snapas – pridėkite ar paryškinkite akis, kojas ir sparnus. O gal matote dideles dramblio ausis? Pripieškite straublį, akis, kojas, vandens fontaną ir piešinukas atgis.

LABAI SVARBU šiame žaidime išsaugoti mažylio nupieštas linijas. Todėl duokite vaikui braukyti makaliūzes ryškiomis spalvomis, o jūs „ieškokite“ paslėptų gyvūnų ar daiktų kitos spalvos pieštukais. Taip pat venkite apvedžioti kontūru vaiko kūrinius ar perkrauti detalėmis. Vadovaukitės taisykle, kad mažylio piešinukas turi būti tik išryškintas, surandant jame „paslėptą“ mintį. Kad būtų aiškiau, pailiustruosiu pavyzdžiu.

Kairėje paveikslėlio pusėje – perkrautas detalėmis piešinys, dešinėje – tik truputį paryškintas, pridedant esmines detales. Iš tokių žaidimuose gimusių piešinių jūs galite surengti pirmąją mažylio piešinių parodą namuose. Įrėminkite darbelius, pakabinkite ant sienos, parašykite kelis linksmus žodžius apie vaiką, įdėkite jo foto, ir štai – paroda atidaryta!

Štai tokia linksma ir svarbi veikla yra makaliūzių piešimas. Todėl įvairiose edukacinėse knygelėse gausu užduočių, kuriose reikia nupiešti ežiukui spygliukus, meškučiui ausytes arba debesėlius danguje. Viskas kruopščiai apgalvota mažylio lavinimui.

Prisipažinsiu – esu įsimylėjusi makaliūzes. Jų braukymas – tobula treniruotė mažylio kelyje į raidžių ir skaičių rašymo etapą. Nuostabiausia tai, kad į šias makaliūzines treniruotes vaikas įsitraukia su dideliu entuziazmu. Jos gali vykti bet kurioje vietoje bet kuriuo metu: namuose, svečiuose, darželyje, laukiant prie gydytojo kabineto ar sėdint kavinukėje. Viskas, ko reikia, tai popieriaus lapas ir pieštukai. Tegul mažyliai piešia makaliūzes, o mes padėkime surasti, kas jose „gyvena“: gyvūnai, augalai, daiktai, o gal raidės ir skaičiai. Juk svarbiausia, kad jūs linksmai ir naudingai leidžiate laiką su mažyliu, kartu ir tobulindami jo įgūdžius. Sėkmės!

Straipsnis parengtas bendradarbiaujant su „Mamos žurnalas“.

https://mamoszurnalas.lt/pirmosios-mazylio-makaliuzes-ir-ju-nauda/